Lingeriemerk Victoria's Secret gaat als een speer. Hoe?

Limited Brands, het moederbedrijf (90 000 werknemers) van onder andere Victoria's Secret en Bath & Body Works, presteert buitengewoon momenteel. De inkomsten groeiden in Q4 van 2011 met 27 procent. Dat is vooral dankzij Victoria's Secret, het grootste merk van de firma.
Dit zijn een paar sterke punten van het lingeriemerk:
- Waanzinnige modeshows
De jaarlijkse grote Victoria's Secret-modeshow, met Doutzen Kroes als een van de ‘gezichten' (ahum) van het merk, en beroemdheden als Kanye West en Jay-Z, trok in november 2011 alleen al ruim 10 miljoen CBS-kijkers. De show is elk jaar wereldwijd nieuws.
- Bestsellers hercreëren
De Miraculous-bh, die de draagster twee cupmaten meer geeft, was een enorm succes. Victoria's Secret gebruikte de populaire kleuren en patronen van de Miraculous om de omzet van niet-push-up-bh's enorm te vergroten.
- Niet overhaast naar nieuwe geografische markten uitbreiden
Het bedrijf vermijdt overexpansie. Dit jaar opent Victoria's Secret wereldwijd weliswaar meer dan 100 nieuwe (kleinere) beauty boutiques, maar met de toevoeging van grote flagship stores wordt zeer behoedzaam omgegaan. Tussen begin 2011 en eind 2012 zullen er slechts zes grote winkels zijn bijgekomen: drie in Groot-Brittannië, één in Koeweit en twee in de Verenigde Arabische Emiraten.

Bron: Scott Cendrowski & Anne VanderMey in: Fortune, 6 februari 2012

Leestips
- Business Model Generatie. Een handboek voor visionairs, game changers en uitdagers
- Process Mapping. Een praktische methodiek voor een heldere kijk op businessprocessen.